Monday, April 24, 2006

Fra Queenstown til Chrischurch


I dag skulle vi saa forlade Queenstown, en by som snildt kunne vaere min favorit her paa NZ!


Vi skulle med bussen kl. 8, og jeg var ude af sengen kl. 7:05, saa havde saadan set tid nok. Fik det sidste moej, taget et bad, spist noget hurtig morgenmad og saa afsted. Havde saa lidt problemer med at finde busstoppet, plus at jeg kom to minutter for sent ud ad doeren...


Endte med at rende ind i en gut der spurgte om jeg skulle med KiwiExperience bussen, hvorefter jeg svarede ja. Han sagde herefter at jeg nok skulle til at skynde mig saa... Saa jeg satte i loeb, saa meget som jeg nu kunne med min ryksaek og alt det andet moej jeg havde med mig. Da jeg kom rundt om hjoernet saa jeg en stor groen bus der startede op og trillede afsted - DOH! Skyndte mig at ringe til Henriette saa hun kunne faa chauffoeren til lige at stoppe. Da jeg saa endelig kom igennem (forpulede-bæ-Vodafone) var bussen et godt stykke vaek, saa jeg droppede mit forsoeg paa at indhente den i naeste kryds. Loeb herefter tilbage for at finde ud af at bussen havde vendt om efter mig. Kunne se den ca. 100 meter fra mig, ringede derfor igen, hvor Henriette sagde at chaufføren var pissesur og ikke gad at vente længere. Herefter stod jeg og bandede over chaufføren, mig selv og min elendige timing osv. i en fem minutters tid, hvorefter jeg fandt mig en taxa og bad chaufføren om at køre i retning af bussen i en h*lv*d*s fart. Så gik det ellers derudaf med en 140-150 km/t - ret godt gået af en 50-60 årig chauffør :-D


Lånte taxachaufførens telefon og tingede til KiwiExperience kontoret for at høre om de kunne få chaufføren til lige at holde ind til siden, da jeg lå få minutter bag ham i en taxa. KiwiEx ringede lidt efter tilbage og sagde at chaufføren ikke gad at holde ind fordi han havde et skema han skulle overholde. Tak for det. Efter en del km med høj fart var der pludselig en grøn bus foran os - chaufføren i bussen må have set taxaen, for han holdte ind til siden lidt efter. Hoppede ud af taxaen, betalte og drønede ind i bussen hvor folk gloede lidt :-)


Tror aldrig jeg kommer for sent til en bus igen - dette var en temmelig dyr lektion, som jeg ikke vil sætte tal på *host*$100*host* :-)


Ved det første stop skulle vi holde i 15 minutter. Vi endte med at holde der i lidt over 25 - goddav do', så kan jeg da godt se at han slet ikke kunne holde ind i et minut og spare mig for nogle dumme penge - sådan en fucking vatpik. Og det vil jeg godt tillade mig at skrive her, velvidende om at mine bedsteforældre læser bloggen. Men mage til røvhul skal man da lede længe efter...


Nå, nok brok. Kunne jo bare lade være med at komme for sent, ik' Rasmus?


Eneste vi så på vejen til Christchurch var Church of the Good Shepherd, den flotteste og mest imponerende kirke jeg nogensinde i mit liv har set!... Not. Men den er vist lidt af et ikon i området, så stak lige hovedet ind.


Til gengæld var der bonus på vej til Christchurch! Pludselig var vejen helt blokeret af køer, hvilket var mægtigt morsomt. Al trafikken blev stoppet og bussen var helt omringet. Så skete der da endelig lidt :-)


Efter en cirkus fem timers kørsel ankom vi til Chrischurch. Her checkede vi ind på endnu et Base hostel, denne gang med det sløveste receptionspersonale vi hidtil har set, zzz... Men ind kom vi da langt om længe. Om aftenen tog vi en gruppe danskere i Pak 'n' Safe, NZ's bedste discount supermarked og fik ordnet nogle indkøb. Iøvrigt kørte buschaufføren der kørte den gratis busrute i byen lige forbi os - svineri :-)


Henriette, Gitte og Julie meldte sig til en hvaltur dagen efter. Jeg droppede det og satser i stedet på at se nogle i Australien. Viste sig dog at være en god idé at jeg ikke tilmeldte mig, for tøserne kom tilbage dagen efter uden at have set nogle hvaler - deres tur var blevet aflyst pga. dårligt vejr LIGE inden afgang, så de havde mere eller mindre spildt en dag derude - møgærgeligt. Denne anden dag i Christchurch brugte jeg i stedet på at gå lidt rundt i byen og se mig omkring - meget charmerende by faktisk. Fik desuden tævet noget metal i træningscentret, da jeg endelig fandt det :-)


Om aftenen tog Henriette, Julie, Gitte, Louise, Anne og jeg ud og spiste, da det var sidste aften vi var sammen, og vores New Zealand tur var ved at være ved vejs ende. Vi spiste på en italiansk restaurant i nærheden, hvor jeg omsider fik mig en god pizza! En overordentlig god en af slagsen - så jeg var lykkelig :-)


Den følgende morgen tog vi sammen med Anne og Louise ud til lufthavnen. Gitte og Julie skulle først flyve dagen efter. Her sad vi i en del timer og fordrev tiden med lidt af hvert da vi var kommet om formiddagen og først skulle flyve ved totiden. Vi skulle flyve til Auckland, for så dagen efter at flyve til Melbourne, hvor de to andre fløj direkte til Australien, dog til Sydney.


Da vi blev bedt om at boarde fik vi checket vores bagage ind og checkede ind på en automat vha. mit kreditkort - mægtigt smart! Ved en af skærmene med flyafgangstider tog jeg pis på Henriette og prøvede at bilde hende ind af vores fly var aflyst. Dette viste sig dog at være en dum idé... Vi kom op i ventehallen, hvor vi stod klar til at boarde, hvorefter det lød over højttaleren: Flight nr. NZ556 has been cancelled. Herefter brød vi begge ud i latter... Det var simpelthen for ironisk at flyet rent faktisk VAR blevet aflyst, lige efter jeg havde stået og joket med det.


Nå... Vi gik tilbage til hallen hvor vi checkede ind, og hentede vores bagage som vi havde fået besked på. Herefter skulle vi stille os op i en kø hos Air New Zealands billetkontor - denne kø var godt 70 meter lang... Imens jeg stod der og gloede kom jeg til at tænke på om vi ikke kunne få godt ud af det her aflyste fly. Gik derfor hen til Emirates, flyselskabet vi skulle flyve med fra Auckland dagen efter, for at høre hvad de havde af muligheder, fx om vi kunne flyve fra Christchurch i stedet. Dette viste sig at kunne lade sig gøre, dog ikke til Melbourne, men til Sydney. Men dette var absolut heller ikke noget problem - tværtimod. Vi havde netop gået og snakket om at det var dumt at vi nu skulle køre fra Melbourne og finde bil der, når vi skulle opad østkysten, og der desuden var bedre mulighed for at finde et godt bilkøb i Sydney. Så hvis vi kunne komme til Sydney i stedet ville det jo være perfekt. Nu manglede jeg så bare at finde ud af det med ANZ. Gad imidlertid ikke at stå i kø i flere timer for at komme til hos deres billetkontor, så fangede en af de ansatte og spurgte om de ikke havde et telefonnummer. Dette fik jeg, og ringede derefter ANZ op. Forklarede min situation med mit aflyste fly, og spurgte om jeg ikke kunne få pengene tilbage i stedet. Det kunne der under ingen omstændigheder blive tale om, jeg kunne bare tage det næste fly. Dette brokkede jeg mig selvfølgelig over, det kunne jo for !"#¤"#¤ ikke være mit problem at deres fly ikke kunne flyve. Herefter ville hun snakke med sin manager. Efter at have ventet i et par minutter kom hun tilbage i røret og fortalte at jeg kunne få pengene retur som credit (ala tilgodebevis), som jeg så kunne bruge indenfor de næste 12 måneder. Forklarede herefter pænt at det ikke var til nogen nytte for mig eftersom jeg ville forlade NZ i dag og næppe komme tilbage indenfor 12 måneder. Efter en del diskussion hvor hun snakkede om deres non-refund-policy blev jeg møgirriteret og sagde at det sgu var for ringe at de ikke engang kunne give pengene igen når JEG havde købt et produkt af DEM, som DE så ikke kunne levere som lovet. Det mindste de kunne gøre var da at give pengene retur. Herefter blev jeg bedt om at hænge på igen, og efter et par minutter sagde hun at de ville gøre en undtagelse og lade mig få pengene igen.


Efter at have sat ANZ på plads smuttede vi hen til Emirates og sagde at vi meget gerne ville have vores billet ændret. Dette kostede os dog $120 per næse, men det gik jo næsten lige op med de penge vi ville få retur for vores indenrigsfly med ANZ. Herefter gik vi hen og ventede i køen, checkede ind og boardede en times tid senere et fly som rent faktisk lettede som planlagt! Og kanon lækkert var jo at det var et Emirates fly, hvilket betød at jeg kunne se Edward Scissorhands færdig, filmen jeg startede på i flyet på vej til NZ - wee :-)


Australia, here we come! Endda en dag før tid. Sad med en overordentlig tilfreds fornemmelse i flyet på vej væk fra New Zealand - de fire uger har uden tvivl været de mest oplevelsesrige i mit liv - DAMN, hvor har det været fedt!


Kia Ora!

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home