Monday, March 13, 2006

Hvem har pruttet?

Selvom Turtle Cove var et vildt laekkert sted at vaere var vi desvaerre noedt til at smutte videre igen den foelgende morgen. Ind i bussen ved 9-tiden efter en god nats soevn, og videre derudaf...

Foerste stop paa turen var Whangamata, en laekker lille by fyldt med surfere og halvpebrede caféer. Her havde vi et par timer til at goere hvad der nu passede os. Bl.a. kunne man gaa en tur op til toppen af et bjerg (vulkan) og nyde udsigten. Dog haeldte vi mere til at tage ned og nyde stranden lidt pga. det gode vejr. Saa det gjorde vi. Skulle dog lige paa toilettet inden, hvor der var en hel skoleklasse inde... Damn, har hoert mange dumme unger hjemme i Danmark paa mit job paa skolen, men de er 117 gange dummere at hoere paa naar de taler engelsk - lyder som nogle fra en amerikansk saebeopera eller saadan noget :) Saa skyndte mig vaek derfra da jeg er ude og rejse, og fandme ikke paa arbejde. Hehe.

Vi spiste ioevrigt kebab til frokost. Det fatter de bare ikke at lave hernede :(

Naa, men vi lagde os ned paa stranden og konstaterede at det egentlig var lidt koldt med den blaest der nu var. Saa det var ikke fordi man gad at tage de vilde svoemmeture. Men anyway, gik lidt ud i vandet hvor der gik en aeldre herre og gloede ned i vandet? Efter et par boelger traadte jeg saa paa noget der gjorde nas. Viste sig saa at vaere en ordentlig stak konkylier der var skyllet med ind - ret fascinerende at man bare kan gaa og stoede paa dem overalt... Det er 10 gange nemmere at finde en konkylie end en ordentlig smutsten :)

Stranden floed ioevrigt med skoleklasser som var ude og laere at surfe og sejle. Hernede har hver 3. husstand en eller anden form for baad - saa undervisning i at sejle og lignende er obligatorisk i deres svar paa folkeskolen. Sejt.

Bussen holdte belejligt nok lige foran Copenhagen Icecream (hed noget i den stil) - saa der var vi jo noedt til at koebe en is. Der var dog ikke tale om rabat bare fordi man kom fra Danmark. Oev :)

Naa, men turen gik videre mod dagens maal: Rotorua. Stainz (chauffoeren) advarede os allerede inden vi kom ind i byen om at den stank. Og det gjorde den! Omtrent da vi passerede Rotoruas byskilt stank hele bussen pludselig af svovl. Grunden til dette kom ikke inde fra bussen, men udefra, da der overalt i Rotorua er huller i jorden hvor der bobler naesten kogende vand og mudder op - desuden er der optil flere geysere.

I Rotorua skulle vi bo paa Hot Rocks, et udmaerket hostel som ioevrigt havde to varme pools - en fordel ved al den underjordiske aktivitet der er i byen. Da vi havde checket ind og smidt vores bagage gik vi en tur ned til en park der laa lige ved vores hostel, hvor der var masser af soeer som producerede enorme skyer af damp, mudderpoeler hvor det boblede i stor stil og desuden et par steder hvor man kunne faa et temmeligt varmt fodbad.

Nu mangler jeg igen de billeder !#%^³¤!!! Har baade billeder og video derfra. Argh!

Om aftenen havde vi tilmeldt os en tur ud til en Maori landby/lejr hvor man kunne opleve Mauriernes krigerkultur som den oprindeligt var. Det var vildt fedt! Vi startede med at man skulle vente paa at blive budt velkommen af stammens kvindelige overhoved. Inden dette fandt sted sprang der tatoverede krigere (ala dem i filmen Once Were Warriors) rundt og lavede grimasser, faegtede med spyd og raabte og skreg. Enormt underholdende :) Hver gruppe havde faaet udvalgt en chief som saa skulle repaesentere gruppen og samle en saakaldt peace token op fra jorden som en del af ritualet.

Inde i deres lejr kunne man komme ind og se deres huse, hoere dem fortaeller om deres traeudskaeringer (Maurierne er imponerende gode til saadan noget), de forskellige symbolers religioese betydning osv. Desuden fik vi en velkomstsang, fik vist hvordan de lavede toej ud af de palmeblade jeg omtalte "i gaar", saa noget dans med mere.

Jeg mangler saa meget de billeder nu, for det er noget bae at sidde og forklare, og det er sikkert ogsaa kedeligt at laese uden billeder :(

Anyway, derefter saa vi en halv times koncert/show hvor Maurierne optraadte med deres sange, danse og fortalte deres skabelssesberetninger - det var supergodt. Herefter skulle aften afsluttes med en ordentlig Hangi - Mauri-mad. Ikke at det er saa forskelligt fra alt muligt andet, men meget af maden er roeget, og saa er der ting som "stuffing", kotamba (staveplade - det er soede kartofler), muslinger og lignende. Vi smagte ioevrigt begge to muslingerne - Henriette spyttede dog diskret sin ud igen fordi hun var temmelig skeptisk :O) Sgu heller ikke den vildeste delikatesse hvis man spoerger mig... Men vi fik i hvert fald noget udmaerket mad (efter at have gennemfoert det ritual der svarer til den kristne bordboen) incl. dessert og gik godt tilfredse derfra.

Paa vej hjem i bussen var arrangementet dog ikke slut - her skulle samtlige nationaliteter synge deres nationalsang. Saa vi stod fem danskere og broelede Der er et yndigt land til resten af passagerernes store morskab. Enkelte var ogsaa alene om det eftersom de var de eneste fra deres land, bl.a. vores chief fra Skotland som rejste sig op og gav den fuld gas. Til sidst var der faelles sang hvor vores bus og den der koerte bag os koerte et par ekstra omgange i en rundkoersel mens samtlige folk sad og skaaelde... Festligt :)

Alt i alt en rigtigt god aften, paa trods af at vi blev hentet 45 minutter for sent fordi der vist var et kommunikations problem mellem vores buschauffoer som skulle booke for os og selskabet der stod for arrangementet...